Jak pisać?
Gatunki literackie, szkolne formy - poradnik dla uczniów, rodziców i początkujących pisarzy.

Jak napisać rozprawkę? Poradnik dla uczniów klas ósmych i nie tylko. Część piąta. Temat o samotności.

4 marca, 2021 13:17

Temat: Czy samotność to stan zawsze przykry i niepożądany? Odpowiedz, odwołując się do dwóch przykładów z lektur szkolnych.

KOMENTARZ DO TEMATU:

Samotność to doświadczenie znane chyba każdemu. Łatwo jej zaznać dziś, w czasach pośpiechu, rywalizacji i rozwijających się technologii. Im większy tłum, tym trudniej czasem o bratnią duszę i miejsce, o którym wiadomo, że czekają w nim przyjaciele, osoby życzliwe, otwarte, rozumiejące i mające czas. Poczucie opuszczenia może kogoś dotknąć nawet w rodzinie czy klasie.   
Czytaj dalej

Jak napisać rozprawkę? Poradnik dla maturzystów, licealistów i nie tylko. Część piąta. Temat o władzy.

19 lutego, 2021 8:41

Temat: Czy władza to rozsądna forma organizacji zbiorowego życia i czynienia dobra, czy droga wyzysku jednych przez drugich? Odwołaj się do fragmentu i dwóch innych tekstów literackich.

 

Malkolm. Jeszcze o tem z sobą
Pomówim. — Mości lekarzu, czy prędko
Król wyjdzie?
Lekarz. Wkrótce, panie. Tłum biedaków
Czeka na niego, niemoc ich uparta
Żartuje z wszelkich usiłowań sztuki.
Lecz gdy on do nich przystąpi i swoją
Błogosławioną ręką ich się dotknie,
Wnet ozdrowieją. 


Czytaj dalej

Jak napisać rozprawkę? Poradnik dla licealistów, maturzystów i nie tylko. Część czwarta. Temat o pokorze i buncie.

5 lutego, 2021 7:20

Temat: Bunt czy pokora? Która postawa wydaje ci się bardziej odpowiednia? Odpowiedz, odwołując się do wniosków z analizy poniższego tekstu i dwu innych dzieł literatury.

 

Tymczasem już szeptała o tym okolica,

Jaki taki gadał mi: »Ej, panie Soplica,

Daremnie konkurujesz: dygnitarskie progi

Za wysokie na Jacka podczaszyca nogi.«

Ja śmiałem się, udając że drwiłem z magnatów

I z córek ich, i nie dbam o arystokratów; 
Czytaj dalej

Jak napisać rozprawkę? Poradnik dla uczniów klas ósmych i nie tylko. Część czwarta. Temat kontrowersyjny. Czy dorośli zawsze mają rację?

21 stycznia, 2021 17:27

Czy dorośli zawsze mają rację? Takie sobie zadanie wymyśliłem. Może nastolatkowi przypadnie do gustu. Do dzieła! Najpierw analiza polecenia. Zwróćcie, proszę Was, uwagę, że w temacie znalazło się słowo „zawsze”. Wystarczy zatem jeden przypadek, gdy jakiś dorosły nie będzie miał racji, by piszący nabrał prawa do stwierdzenia, że dorośli niekiedy błądzą.  

Dzieci zadają zwykle dużo mądrych pytań rodzicom, babciom, dziadkom. Myślę więc, że większość przynajmniej raz w życiu usłyszała: każdy może się mylić, nikt nie ma racji zawsze, ludzie popełniają błędy. Teza wydaje mi się gotowa. 
Czytaj dalej

Jak napisać rozprawkę? Poradnik dla maturzystów, licealistów i nie tylko. Część trzecia. Temat o przyjaźni.

15 stycznia, 2021 15:02

Moi Drodzy, oto temat:

Czym jest przyjaźń? Odpowiedz na pytanie, wykorzystując jako materiał do analizy i zbudowania argumentów podany niżej fragment i dwa inne utwory literackie.

„- Nie rozumiem - rzekł pan Ignacy, obojętnie rzucając list na stół. - Dla przyjemności podróżowania z panną Łęcką, a choćby radzenia nad prezentami dla... dla jej ulubieńców nie rzuca się w błoto pięćdziesięciu tysięcy... jeżeli nie więcej...

Wokulski powstał z kanapy i oparłszy się obu rękoma na stole, zapytał: - A gdyby mi się podobało rzucić dla niej cały majątek w błoto, to co?.. 
Czytaj dalej

Jak napisać rozprawkę? Poradnik dla uczniów klas ósmych i nie tylko. Część trzecia. Temat o przyjaźni.

3 stycznia, 2021 8:38

Zaproponuję Wam dziś ćwiczenie sztuki pisarskiej na przykładzie tematu ważnego dla wszystkich.  Proszę bardzo:

Przyjaźń to jedno z najważniejszych doświadczeń, jakie spotyka człowieka.

Budowę rozprawki znacie, mam nadzieję, z wcześniejszych artykułów z działu „Jak pisać”. Przypomnę, że oprócz wstępu i zakończenia potrzebne są argumenty i stojące za nimi przykłady. Sięgniemy do częstego schematu odwołania do dwóch tekstów literackich. Oba będą pochodziły z listy pozycji obowiązkowych do egzaminu. 
Czytaj dalej

Jak napisać “opowiadanie twórcze”? – ćwiczenie na motywach “Opowieści wigilijnej” – poradnik dla uczniów klas ósmych i nie tylko

27 grudnia, 2020 10:38

Wskazówki odnośnie podstawowych zasad pisania opowiadań znajdziecie w artykule pod tytułem: Jak napisać dobre opowiadanie? ABC. Teraz spróbujemy sprostać egzaminacyjnemu wyzwaniu w postaci "opowiadania twórczego". Tematy w arkuszach próbnych lub egzaminacyjnych narzucają uczniowi konieczność napisania dalszego ciągu losów bohatera lektury bądź ułożenia jego nowej historii w innym miejscu lub czasie. 
Czytaj dalej

Jak napisać przemówienie? Poradnik dla ósmoklasistów i profesjonalistów. Część pierwsza.

31 lipca, 2020 10:33

Tłumaczę się szybko z prowokacyjnego tytułu. Artykuł w drugiej części zawiera dokładne wskazówki z przykładem, jak napisać zadanie egzaminacyjne zgodne z wytycznymi władz oświatowych, które zamieszczone są na stronach Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Uważam jednak, że jeśli już wprowadzamy młodzież w świat retoryki, sztuki perswazji, zasad wywierania wpływu, to przydadzą się w tekście podstawy zagadnienia, krótkie historyczne ujęcie i coś niecoś o związkach z innymi obszarami życia. To wszystko ma wartość także dla dorosłych szukających dla siebie wiedzy, jak skutecznie oddziaływać na otoczenie, zarówno w mowie, jak i piśmie. 
Czytaj dalej

Jak napisać rozprawkę? Poradnik dla maturzystów i nie tylko. Część druga.

25 lipca, 2020 6:01

Trening sprawi, że staniecie się mistrzami. Prześledzenie sposobu analizy tematu, redagowania tezy, doboru materiału, formułowania argumentów i wyszukiwania przykładów w wielu napisanych dobrze pracach pomoże Wam, drodzy licealiści, rozwinąć skrzydła, nabrać wprawy i pewności siebie. Przy okazji można sobie odświeżyć i uzupełnić wiedzę o lekturach, zobaczyć, jak można je wykorzystywać. Oto nasze zadanie. Temat: CZY ŚRODOWISKO MOŻE MIEĆ DECYDUJĄCY WPŁYW NA POSTAWY CZŁOWIEKA? Wykorzystaj wnioski z analizy fragmentu, znajomość powieści oraz przykład zaczerpnięty z innego, dowolnie wybranego literackiego dzieła. 
Czytaj dalej