Filmy: analizy i omówienia

Sergio Leone: “Pewnego razu na Dzikim Zachodzie” – opis, omówienie, opracowanie, analiza, konteksty, recenzja

21 lipca, 2022 16:38



Wielkie dzieło Sergia Leone to słodko-gorzka opowieść o Ameryce z czasów podbijania Zachodu, zagospodarowywania nowych ziem, tworzenia się wielkich fortun i bezwzględnej walki o majątki. Jest jednocześnie westernem i jego lekką parodią, z licznymi nawiązaniami do klasyków gatunku, choćby do omówionego niedawno na blogu „W samo południe”. Sceny otwierające film są wyraźnymi ukłonami w stronę historii o niezłomnym szeryfie, którego zagrał Gary Cooper. Oprócz zdecydowanie określonych wobec dobra i zła głównych bohaterów: okrutnego bandyty, Franka i jego tajemniczego przeciwnika z harmonijką występują też postaci nie tak jednoznaczne, ale za to bardziej ludzkie, interesujące, budzące uśmiech, jak choćby Manuel „Cheyenne” Gutiérrez – dobry łotr, chwilami nawet poczciwina oraz Jill McBain, ciesząca się dużym „wzięciem” prostytutka z Nowego Orleanu, która postanowiła zostać wzorcową żoną Irlandczyka, Bretta i drugą matką jego osieroconych dzieci. 


Czytaj dalej

Fred Zinnemann: “W samo południe” – opis, recenzja, analiza, opracowanie, omówienie

14 lipca, 2022 13:27

 



To nie jest tylko western – to dramat, nawet dramat społeczno-psychologiczny w pełnym tych słów znaczeniu, tyle tylko że w westernowej scenerii. „W samo południe” oparty jest na znakomitym scenariuszu ze świetnymi dialogami. Każda scena odsłania złożoność relacji między mieszkańcami Hadleyville, znajomymi, bliskimi, współpracownikami szeryfa, a właściwie to: byłego szeryfa. Obraz zawiera szereg studiów zmagań ludzi ze skomplikowaną pod względem etycznym sytuacją. Większość musi dokonać trudnego wyboru, ułożyć się z własnym sumieniem, pomyśleć o szansach na przetrwanie i sprostać wyzwaniu, jakim jest powinność ludzkiego potraktowania przyzwoitego stróża prawa, jakim był dbający dotąd o ich bezpieczeństwo Will Kane. 


Czytaj dalej

Harold Ramis: “Dzień świstaka” – opis, omówienie, opracowanie, analiza, recenzja, konteksty

7 lipca, 2022 20:24



Mam wrażenie, że historia oparta jest na jakichś mitach, starych opowieściach pouczających, może religijnym koncepcie reinkarnacji, historii Heraklesa i jego dwunastu prac. Głównego bohatera spotyka bowiem niezwykła sytuacja. Utyka w jednym dniu swojego życia, w którym niezależne od niego ramy są nie do zmiany, natomiast szereg indywidualnych decyzji może podejmować. Nikt nie powiadamia go, jak mógłby wpłynąć na swoje położenie. Zostaje żmudna metoda prób i błędów.


Czytaj dalej

Clint Eastwood: “Bez przebaczenia” – opis, omówienie, recenzja, opracowanie, analiza, interpretacja

18 czerwca, 2022 8:01



„Bez przebaczenia” Clinta Eastwooda z Clintem Eastwoodem i trochę o Clincie Eastwoodzie to subtelna i ciekawa bardzo opowieść utrzymana po trosze w konwencji westernu, ale też poza tę konwencję wychodząca. Z tego żartu na początku o odtwórcy głównej roli, oczywiście, w dalszej części wpisu się wytłumaczę. O „Unforgiven” mówiono i pisano, że to jedno z dzieł zamykających dzieje filmowego gatunku historii o twardych mężczyznach w kapeluszach, pastuchach pędzących stada bydła, którzy przy spotkaniu najpierw strzelali, a potem rozmawiali. Jasne było, kto dobry, kto zły. Symfoniczna orkiestra przygrywała z rozmachem jak w „Białym Kanionie” muzykę Morossa czy Elmera Bernsteina w „Siedmiu wspaniałych” z 1960 roku. Saloon był miejscem splatania wątków, pracowniczki sektora rozrywkowego, panie lekkich obyczajów były atrakcyjne, zadbane, a często zastępujące kowbojom matki w roli pocieszycielek, przyjaciółek i powiernic. Szeryfa bali się wszyscy, szeryf nikogo. 
Czytaj dalej

Quentin Tarantino: “Nienawistna ósemka” – opis, omówienie, opracowanie, recenzja, analiza, interpretacja

10 czerwca, 2022 11:05



Ósmy film Quentina Tarantino – „Nienawistna ósemka” podsuwa myśl o zainteresowaniu autora zjawiskiem brutalności, ale także tym, że jest ona tak pożądanym na rynku kinematografii tematem. Karykaturalna, przerysowana, wynaturzona przemoc – znajduje się często w centrum uwagi tego postmodernistycznego twórcy, jakby chciał nas zapytać: „Ej, ludzie, co z wami?” Skąd ta potrzeba znęcania się, wypruwania wnętrzności, trucia, miażdżenia, wieszania i odstrzeliwania najcenniejszych części ciała, jeśli brać pod uwagę biologiczny imperatyw rozmnażania. Skąd wasza chęć, jeśli nie uczestnictwa w zbrodni, to chociaż przyglądania się jej? 
Czytaj dalej

James Cameron:”Avatar” – opis, omówienie, recenzja, analiza, interpretacja, opracowanie

13 lutego, 2022 14:32



„Avatar” – film głośny, kasowy sukces, podobno jeden z niewielu obrazów w 3d, trójwymiarowych, który uznaje się za naprawdę udany. Dla mnie, niestety, dzieło lekko zalatujące szmirą, z prostym przekazem, oparte na całym długim szeregu schematów i z postaciami pozbawionymi głębi. Kiedy widziałem go pierwszy raz w kinie, urzekające wydały mi się obrazy dryfujących gór i dech zapierały sceny lotu smoków z wojownikami, którzy ich dosiadali. Tu potencjał trójwymiarowości został znakomicie wykorzystany. Od strony technicznej – świetne, ale fabularnie – nędza. Cóż robić? Autorzy zainteresowani byli kasowym sukcesem, a ten rzadko zbieżny jest z ciekawszą treścią. Przygotowując się do wpisu, obejrzałem „Avatara” jeszcze raz i zobaczyłem w nim przede wszystkim film o Indianach w Ameryce, też jeden z wielu, być może ostatni w ogóle. Czytajcie dalej, jeśli czujecie się zainteresowani. 
Czytaj dalej

Tadeusz Chmielewski: “Jak rozpętałem II wojnę światową” – omówienie, opracowanie, opis, recenzja, analiza

29 stycznia, 2022 15:48



„Jak rozpętałem II wojnę światową” – dzieło naprawdę warte przypomnienia z wielu powodów. Podsumujmy. Przegrana dla nas podwójnie wojna, niewyobrażalne straty w kapitale ludzkim, utrata niemal doszczętna przedwojennych elit, bandyckie praktyki okupantów, cynizm sojuszników. Fatalne skutki pokoju. Znaczący udział polskich formacji w siłach aliantów i utrata suwerenności „w nagrodę”. A mimo to twórcom filmu udało się napisać scenariusz komedii o naszkicowanym tu pokrótce strasznym czasie. Zrealizowali go. Z jakim skutkiem? Bawiła i wciąż bawi nas do łez. Co więcej, powstało dzieło krzepiące i pokazujące narodowego polskiego ducha, dużo prawdy o rodzimym charakterze ludu znad Wisły. Temu właśnie wpis ten na czas wypoczynku poświęcić zamierzam.


Czytaj dalej

Mike Judge: “Idiokracja” – omówienie, opis, opracowanie, analiza, recenzja

20 sierpnia, 2021 10:40



Z mieszanymi uczuciami i wielką obawą zdecydowałem się jednak poświęcić wpis filmowi „Idiokracja”. Wątpliwości wynikają z faktu, że dużo tu słów, motywów, zachowań, które kilkadziesiąt lat temu nie mogłyby znaleźć się w filmie wyświetlanym w telewizji bądź kinach. Są tu sceny nieodpowiednie nie tylko dla dzieci, ale także dla wszystkich ceniących sobie dobry smak. Dlaczego więc dzieło Mike’a Judge’a Państwu przedstawiam? Czynię to, ponieważ to ostra satyra na współczesną kulturę, społeczeństwo, politykę, a niektórzy twierdzą, że dzieło profetyczne. Zapowiedziana przez autorów w 2006 wizja rzeczywistości przynajmniej w niektórych obszarach właśnie się spełnia. 
Czytaj dalej

Ethan Coen, Joel Coen: “Człowiek, którego nie było” – omówienie, opracowanie, opis, analiza, recenzja

14 sierpnia, 2021 10:18



Znakomity, całkowicie niehollywoodzki film braci Cohen. Nawiązuje swoją estetyką do ekspresjonizmu niemieckiego i czarnego kryminału z pierwszej połowy poprzedniego stulecia. Środki, jakimi operują twórcy, bardziej kojarzą się z teatrem niż kinem. Dużo tu zbliżeń twarzy postaci, mniej szerszych perspektyw, akcja najczęściej rozgrywa się w małych pomieszczeniach. W obrazie utrzymana jest mroczna atmosfera, typowa dla filmowego gatunku noir. Aluzji, nawiązań do literackich i intelektualnych tradycji znajdziemy w dziele braci Cohen o wiele więcej. „Człowiek, którego nie było” to przecież niemal grecka, klasyczna tragedia, w której bohater skazany jest na przegraną, choć na dobrą sprawę nie bardzo wiemy, dlaczego. Zdąża ku katastrofie, choć co jakiś czas wydaje się, że zagrożenia uniknął. Jego losami kierują przede wszystkim zbiegi okoliczności, inni ludzie. Twórcy poprzez szereg drobnych motywów podsuwają nam też skojarzenie z everymanem i moralitetem. 
Czytaj dalej

Stanley Kubrick: “2001: Odyseja kosmiczna” – omówienie, opracowanie, analiza, opis, recenzja

7 sierpnia, 2021 18:47



„Odyseja kosmiczna 2001” – Stanleya Kubricka to dzieło należące bez wątpienia do klasyki kina science fiction. Obraz z roku 1968 pod pewnymi względami nieco się zestarzał. Tempo narracji prawdopodobnie dla większości współczesnych widzów jest zbyt wolne. Pozostaje jednak coś, co czyni ten film mocnym, przejmującym, może nawet w człowieczej perspektywie nieśmiertelnym. Kubrick w skrótowy, symboliczny sposób ukazał historię ludzkości, zaczynając od jej mrocznych narodzin i wykraczając daleko w przód. Przedstawił śmiało zagadki, nawet tajemnice naszego istnienia, nade wszystko samotność, z której na co dzień chyba nawet nie zdajemy sobie sprawy. Reżyser wydobył też słabości gatunku homo sapiens i krytycznie ukazał powszechne marzenie o wiecznym trwaniu, bez wyobrażenia, co się z nim może wiązać. 
Czytaj dalej